A magyar Ipar Napja felvirradt, és megannyi nóvumra ragyogott rá

Szerző:

Dr. Rónay P. Tamás

A magyar ipar ismét Európa élvonala felé közelít, kiváltképpen az Ipar 4.0, az automatizáció és a hidrogéntechnológia terén. A 2022. május 10 és 13 között, a Hungexpón megtartott Ipar Napjain ...

A magyar ipar ismét Európa élvonala felé közelít, kiváltképpen az Ipar 4.0, az automatizáció és a hidrogéntechnológia terén. A 2022. május 10 és 13 között, a Hungexpón megtartott Ipar Napjain a Teahouse Consulting is kint volt.

Ezért most nem egy termelési riport következik, sokkal inkább egy szubjektív-szakmai élménybeszámoló a magyar ipar élvonaláról, a marketing szerepéről az ipari szegmensben, sőt kiderül az is, mi fán terem a beszerzési marketing.

Ipar Napjai 2022 – tizenötezer látogató három nap alatt

Ahogy a Hungexpo oldalán beharangozták az eseményt, az ténylegesen fedte is a valóságot:

„Magyarország legnagyobb üzleti ipari találkozója egy időben, egy helyen nyújt egyedülálló lehetőséget a napjainkban oly fontos iparágak közötti szinergia kihasználására és a piaci szereplők között létrejövő együttműködések kiaknázására.”

Több mint 400 kiállító várt minket, látogatókat, és az már a legelején kiderült, hogy gyerekbarát eseményt hoztak tetők alá a szervezők; jogos a többes szám, mivel ennyi kiállító több csarnokban fért csak el.

A magyar Ipar Napja felvirradt, és megannyi nóvumra ragyogott rá
A magyar Ipar Napja felvirradt, és megannyi nóvumra ragyogott rá

Ezt még a gyerekek is imádták

Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a fő hangsúly a robotokon és automatizáción, továbbá az akkumulátorokon, autógyártáson és a megújuló energiatermelésen van – meg persze mindazon iparágakon, amelyek ezeket szolgálják ki.

Mivel a tavalyi évben csak virtuális expót tarthattak a koronavírus-járvány miatt, most (majdnem) mindenki örült annak, hogy végre személyesen lehet jelen. Gondoltak viszont azokra is, akik valamilyen okból nem tudtak eljönni: nekik továbbra is rendelkezésre áll a virtuális kiállítás.

Spot, a Boston Dynamics robotkutyája a kiállításon
Spot, a Boston Dynamics robotkutyája a kiállításon

Az biztos, hogy a gyerekek és a gyermeki lelkű felnőttek kiválóan érezték magukat, hiszen szinte minden technológiai nóvumot ki lehetett próbálni, vagy legalábbis közvetlen közelről szemlélni működés közben.

Automatizáció: van hova fejlődnünk, és akad is mivel fejlődni

Igazán nehéz volna rangsorolni, mi számított automatizáció és robotika terén a leginkább kiemelkedő eseménynek. Valószínűleg a Boston Dynamics robotkutyája nyerné az első helyet (pro tipp: a lökdösést elviseli, de az emelgetést utálja, akár egy igazi kutya).

Második helyen az AX SYSTEM okoslogisztikai fejlesztőse és az azzal összehangolt önvezető szállítóbot szerepelne – és nem csak azért, mert közös projekten dolgoztunk. A harmadik helyen pedig olyan gyártók osztoznának, mint… nos, ezt mindenki saját döntésére bízzuk.

Az AX SYSTEM lámpáját gépi tanulásos MI vezérli
Az AX SYSTEM lámpáját gépi tanulásos MI vezérli

Robotok, kobotok és pincérbotok

A robotokról már gyakorlatilag mindenki hallott, a kobot viszont nem elírás: az emberrel együttműködő robotokat (cooperating robot > cobot) nevezzük így.

Kifejezetten fontos fejlesztési irány a modern automatizációban, mert a kobotok oldanak meg egy, a robotika hajnala óta létező dilemmát. Nevezetesen azt, hogyan valósítható meg az, hogy az emberi munkaerő együtt tudjon dolgozni a robotokkal, ami magában foglalja a biztonságot és a valódi autonomitást is?

„Teázás” egy Kuka kobottal az Ipar Napjai kiállításon
„Teázás” egy Kuka kobottal az Ipar Napjai kiállításon

Az Ipar Napjain több ilyen példát láthattunk a hegesztő kobotoktól kezdve az anyagmozgató kobot-karokon és a raktárakban használatos automatákon át egészen a pincérrobotig, amely a szomszédos csarnokban megtekinthető kiállítást promózta.

Mindegyikben közös volt, hogy a mindennapi életben valósítanak meg még pár évtizede is a sci-fi-nek számító ötleteket – és hogy elsősorban ipari marketinggel lehet megtámogatni a piacra jutásukat és értékesítésüket.

A hidrogéntechnológia a jelen, nem a jövő. Az elterjedése a jövő

Apropó, értékesítés. Az Ipar Napjain a Teahouse Consulting egyik szívügye, a hidrogéntechnológiára építő zöld közlekedés is képviseltette magát.

A jelenleg még inkább a különc elit által megfizethető üzemanyagcellás autók, illetve a tömegközlekedésben felbukkanó buszok és vonatok már most ötvözik magukban a belsőégésű motorok és az elektromos közlekedés előnyeit, miközben a két, már jól ismert technológiai irány legfőbb hátrányát, a természetpusztítást is kiküszöböli.

Egy hidrogéngázt elektromos árammá alakító generátor az Ipar Napjai kiállításon. Dízelfüst helyett vízpára az égésterméke.
Egy hidrogéngázt elektromos árammá alakító generátor az Ipar Napjai kiállításon. Dízelfüst helyett vízpára az égésterméke.

Hatalmas előrelépés, hogy Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke a kiállítás megnyitóján szándéknyilatkozatot írt alá nagyvállalatok képviselőivel a hidrogén alapú teherszállítás és kapcsolódó töltőinfrastruktúra hazai fejlesztéséről.

A magyar iparvállalatok számára a beszerzési marketing döntő fontosságú

Ahogy beszélgetésbe elegyedtünk a kiállítókkal, majdhogynem az összes hazai kkv esetében ugyanaz a kérdés merült fel. Mivel egyszerre zajlottak az Ipar Napjai, az Automotive és a Mach-Tech kiállítások, kifejezetten nagy merítéssel dolgozhattunk.

A kérdés egyszerű, a válasz összetett:

„miként képesek a termékeikkel a beszerzési láncok részévé válniuk, illetve hogyan tudják elérni, hogy több versenytárs közül éppen az ő terméküket vagy szolgáltatásukat válassza a beszerző?”

A beszerzési marketing ugyanúgy a B2B tárgykörébe tartozik, mint az ipari marketing, sőt ezzel átfedésben is áll, hiszen az ipari marketing lényege az egyes gyártó és szolgáltató cégek közötti kommunikáció – a beszerzés pedig ennek szerves része.

A kérdés tehát adott, a válasz viszont összetett, mert mindig az adott cégek közötti kapcsolat jellemzői szerint alakul. Egészen másként hozzuk tető alá a beszerzési marketinget nagyvállalati logisztikai beszerzés, mint egy kisvállalkozás robotjai esetében. Más volumen, más szempontok.

Mi ebben (is) segíthetünk Önnek.

Ezeket a cikkeket olvasta már?

Hazudik a ChatGPT, vagy csak erre programozták? Képes szándékosan félrevezetni az embereket az AI?

Hazudik a ChatGPT, vagy csak erre programozták? Képes szándékosan félrevezetni az embereket az AI?

A ChatGPT egy gép, így aligha tud hazudni. Mégis, sokan ennek az ellenkezőjét szeretik hinni. „Hazudik a ChatGPT!” – mondják sokan immáron másfél éve. „A ChatGPT hallucinál és semmit sem ...

Tovább olvasom

3+1 alapvető tudnivaló a hatékony tartalommarketinghez 2025-ben

3+1 alapvető tudnivaló a hatékony tartalommarketinghez 2025-ben

2025-ben a tartalommarketing jelentős fejlődésen megy keresztül, köszönhetően az egyre nagyobb igénynek a technológiai újítások, a fogyasztói viselkedés változásai és az autentikus kommunikáció iránt. A siker titka a változások megértésében ...

Tovább olvasom

Új változások a chatGPT-ben 2024 szerptember

ChatGPT-változás: miért tűnt el a GPT-3.5, és mit buknak az ingyenes felhasználók?

Az OpenAI ChatGPT-változást jelentett be, platformja folyamatosan fejlődik, és az új modellekkel együtt változnak a felhasználói lehetőségek is. Sokan már most találkoztak a GPT-3.5 eltűnésével és az új o1 mini ...

Tovább olvasom