A magyar ipar ismét Európa élvonala felé közelít, kiváltképpen az Ipar 4.0, az automatizáció és a hidrogéntechnológia terén. A 2022. május 10 és 13 között, a Hungexpón megtartott Ipar Napjain a Teahouse Consulting is kint volt.
Ezért most nem egy termelési riport következik, sokkal inkább egy szubjektív-szakmai élménybeszámoló a magyar ipar élvonaláról, a marketing szerepéről az ipari szegmensben, sőt kiderül az is, mi fán terem a beszerzési marketing.
Ipar Napjai 2022 – tizenötezer látogató három nap alatt
Ahogy a Hungexpo oldalán beharangozták az eseményt, az ténylegesen fedte is a valóságot:
„Magyarország legnagyobb üzleti ipari találkozója egy időben, egy helyen nyújt egyedülálló lehetőséget a napjainkban oly fontos iparágak közötti szinergia kihasználására és a piaci szereplők között létrejövő együttműködések kiaknázására.”
Több mint 400 kiállító várt minket, látogatókat, és az már a legelején kiderült, hogy gyerekbarát eseményt hoztak tetők alá a szervezők; jogos a többes szám, mivel ennyi kiállító több csarnokban fért csak el.
Ezt még a gyerekek is imádták
Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a fő hangsúly a robotokon és automatizáción, továbbá az akkumulátorokon, autógyártáson és a megújuló energiatermelésen van – meg persze mindazon iparágakon, amelyek ezeket szolgálják ki.
Mivel a tavalyi évben csak virtuális expót tarthattak a koronavírus-járvány miatt, most (majdnem) mindenki örült annak, hogy végre személyesen lehet jelen. Gondoltak viszont azokra is, akik valamilyen okból nem tudtak eljönni: nekik továbbra is rendelkezésre áll a virtuális kiállítás.
Az biztos, hogy a gyerekek és a gyermeki lelkű felnőttek kiválóan érezték magukat, hiszen szinte minden technológiai nóvumot ki lehetett próbálni, vagy legalábbis közvetlen közelről szemlélni működés közben.
Automatizáció: van hova fejlődnünk, és akad is mivel fejlődni
Igazán nehéz volna rangsorolni, mi számított automatizáció és robotika terén a leginkább kiemelkedő eseménynek. Valószínűleg a Boston Dynamics robotkutyája nyerné az első helyet (pro tipp: a lökdösést elviseli, de az emelgetést utálja, akár egy igazi kutya).
Második helyen az AX SYSTEM okoslogisztikai fejlesztőse és az azzal összehangolt önvezető szállítóbot szerepelne – és nem csak azért, mert közös projekten dolgoztunk. A harmadik helyen pedig olyan gyártók osztoznának, mint… nos, ezt mindenki saját döntésére bízzuk.
Robotok, kobotok és pincérbotok
A robotokról már gyakorlatilag mindenki hallott, a kobot viszont nem elírás: az emberrel együttműködő robotokat (cooperating robot > cobot) nevezzük így.
Kifejezetten fontos fejlesztési irány a modern automatizációban, mert a kobotok oldanak meg egy, a robotika hajnala óta létező dilemmát. Nevezetesen azt, hogyan valósítható meg az, hogy az emberi munkaerő együtt tudjon dolgozni a robotokkal, ami magában foglalja a biztonságot és a valódi autonomitást is?
Az Ipar Napjain több ilyen példát láthattunk a hegesztő kobotoktól kezdve az anyagmozgató kobot-karokon és a raktárakban használatos automatákon át egészen a pincérrobotig, amely a szomszédos csarnokban megtekinthető kiállítást promózta.
Mindegyikben közös volt, hogy a mindennapi életben valósítanak meg még pár évtizede is a sci-fi-nek számító ötleteket – és hogy elsősorban ipari marketinggel lehet megtámogatni a piacra jutásukat és értékesítésüket.
A hidrogéntechnológia a jelen, nem a jövő. Az elterjedése a jövő
Apropó, értékesítés. Az Ipar Napjain a Teahouse Consulting egyik szívügye, a hidrogéntechnológiára építő zöld közlekedés is képviseltette magát.
A jelenleg még inkább a különc elit által megfizethető üzemanyagcellás autók, illetve a tömegközlekedésben felbukkanó buszok és vonatok már most ötvözik magukban a belsőégésű motorok és az elektromos közlekedés előnyeit, miközben a két, már jól ismert technológiai irány legfőbb hátrányát, a természetpusztítást is kiküszöböli.
Hatalmas előrelépés, hogy Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke a kiállítás megnyitóján szándéknyilatkozatot írt alá nagyvállalatok képviselőivel a hidrogén alapú teherszállítás és kapcsolódó töltőinfrastruktúra hazai fejlesztéséről.
A magyar iparvállalatok számára a beszerzési marketing döntő fontosságú
Ahogy beszélgetésbe elegyedtünk a kiállítókkal, majdhogynem az összes hazai kkv esetében ugyanaz a kérdés merült fel. Mivel egyszerre zajlottak az Ipar Napjai, az Automotive és a Mach-Tech kiállítások, kifejezetten nagy merítéssel dolgozhattunk.
A kérdés egyszerű, a válasz összetett:
„miként képesek a termékeikkel a beszerzési láncok részévé válniuk, illetve hogyan tudják elérni, hogy több versenytárs közül éppen az ő terméküket vagy szolgáltatásukat válassza a beszerző?”
A beszerzési marketing ugyanúgy a B2B tárgykörébe tartozik, mint az ipari marketing, sőt ezzel átfedésben is áll, hiszen az ipari marketing lényege az egyes gyártó és szolgáltató cégek közötti kommunikáció – a beszerzés pedig ennek szerves része.
A kérdés tehát adott, a válasz viszont összetett, mert mindig az adott cégek közötti kapcsolat jellemzői szerint alakul. Egészen másként hozzuk tető alá a beszerzési marketinget nagyvállalati logisztikai beszerzés, mint egy kisvállalkozás robotjai esetében. Más volumen, más szempontok.
Mi ebben (is) segíthetünk Önnek.