A marketing elemzés konkrét SEO hasznáról: rövid összefoglaló
A marketing elemzés konkrét SEO hasznáról: rövid összefoglaló

A marketing elemzés konkrét SEO hasznáról: rövid összefoglaló

Az online marketing elemzés méréseken alapuló világ. A megfelelő adatok megszerzése és értelmezése, információ kinyerése kulcsfontosságú a felhasználói viselkedés előrejelzéséhez és az eladások növeléséhez.

Cikkünkben érthetően, pontokba szedve elmondjuk mi és miért fontos ez cégének a mindennapok során.

A hozzáférhető adatok korát éljük

Az időjárás előrejelzésektől az útvonal tervezésig mindenütt adatokból, sőt egyre többször valós idejű adatokból dolgozunk. Az adatokkal való munka a legtöbb embernek fel sem tűnik, mert annyira mindennapossá vált. Ma már a marketingben sincs másképpelképesztő mennyiségű adatot dolgozunk fel a kampányok tervezése során, összehasonlítva a jelent akár csak az 1990-es évekkel.

Egy weboldal, de ma már akár egy fizikai üzlet, vagy ipari üzem sikere is a felhasználók viselkedéséből kinyert adatokon múlhat: szinte minden cég a cookie-knak nevezett szövegfájlokat használja, hogy információkat gyűjtsön a webhelye látogatóiról.

Szinte mindent megtudhat, amit tudnia kell, kezdve attól, hogy milyen oldalakat néztek meg a látogatók, melyik termékeket vásárolnak vásárlói, azok milyen forrásból érkeztek a weboldalra. Meg még ezernyi mást is. Ezeket az adatokat lebonthatja, finomíthatja és célcsoportokat, célozható közönségeket építhet belőle.

A hozzáférhető adatok korát éljük. Kép: Yan Wong
A hozzáférhető adatok korát éljük. Kép: Yan Wong

Mi az a marketing elemzés?

Egy olyan folyamat, amely célzott és folyamatos adatszerzésből, és rendszerezésből, értékelésből áll, melyek során tevékenységeket tudunk definiálni a további, pontosabb adatokért.

Ám végső soron nem a puszta adatok számítanak, hanem az, hogy mit kezd velük. Az igazi erő az adatok értelmezésében rejlik, a marketing elemzés haszna pont itt lesz majd forintosítható. De kezdjük az elején:

A marketing elemzés 2 fő cél mentén mozog

  1. Az online marketing tevékenységekhez mérhető célokat rendel, az ezek elérésének mérésével látja, mennyire jól teljesítenek a kampányok, weboldalak, csatornák.
  2. Konkrét tennivalókat határoz meg a céljai eléréséhez.  Mit tehet másként, hogy jobb eredményeket, konverziókat érjen el?  (Több eladás, több és jobb látogató, feliratkozó. elérés, letöltés, videómegtekintés, stb.) Bármi, ami a vásárlói útvonal (buyer’s journey, régebben tölcsér) egyes lépcsőin vezet a vásárlóvá, vagy visszatérő vásárlóvá váláshoz.

Ezek a folyamatok együttesen lehetővé teszik, hogy a nyers adatokat cselekvési tervvé alakítsa, és a legtöbbet hozza ki a az adott időszakra, vagy projekt célra szánt büdzséből.

Miért fontos az online marketing elemzés?

Az Analytics ma már jóval túllépett azon, hogy “jó, ha van ilyenünk is”. Ez az egyik legjobb módja annak, hogy megértse az ügyfelek útját, és megtudja, mi működik a kampányokban, és mi nem.

Ezen információk birtoklása pedig kulcsfontosságú a jövőbeli online marketing tervek kialakításához és az optimalizáláshoz.

A marketing elemzés nyújtotta 3 nagy előny

1. Számszerűsítheti az állításait

A számok meggyőzőek, a jól tálalt adatok beszédesek. Mondunk erre egy konkrét példát:

  • Elmondhatja a cég vezetőjének, hogy a céges blog jó, másoknak is van.
  • Vagy elmondhatja nekik, hogy a marketingesek ma már 76%-a úgy gondolja, hogy a tartalom növeli az ügyfelek elkötelezettségét.
  • Vagy konkrétan azt is, hogy ez és ez a konkrét tartalom, blogcikk a webshopban 1 543 000 Forint eladási összértékű 8 egyedi vásárlásunk útvonalában szerepelt az elmúlt 6 hónapban és ebből 3 konkrétan a keresőből talált a cikkre, mint első látogató.

A második, de inkább a harmadik nagyobb valószínűséggel kap finanszírozást a következő terminusra. Az emberek nagyobb valószínűséggel törődnek a releváns statisztikát tartalmazó állításokkal. Még inkább, ha őket anyagilag nagyon is érintik a dolgok.

A marketing elemzés nyújtotta 3 nagy előny. Kép: Tung Nguyen
A marketing elemzés nyújtotta 3 nagy előny. Kép: Tung Nguyen

Konkrét marketing adatok, például a kampány előtti és utáni ROI nélkül csak általánosságban gondolkodhat.

Vagy nőtt a bevétele, miközben egy bizonyos hirdetés futott, vagy nem. Vagy több e-mail listára iratkozott fel, miután elkezdte a Google Ads (PPC) hirdetést, vagy nem.

Az Analytics lehetővé teszi, hogy kivegye az adott időszakból származó adatokat, és meghatározza, hogy egy adott kampány valójában mennyit hozott. Ha 100-an kitöltötték a kapcsolati formot, vagy felhívtak egy adott számot, vagy útvonalat terveztek a térképen a szaküzletünkig a kampány elindításának első hónapján,

  • Ezek közül hány származott magából a hirdetésből?
  • Mennyi jött SEO kampányból, vagyis organikus találatként?
  • Mennyi jött direkt, mint ismétlődő vevő?
  • Mindez mennyibe került lebontva leadenként?

Ha számszerűsíthető, hogy egy kampány hogyan működött sokkal könnyebb döntés lesz a finanszírozás megtervezése. És ha nem a várt módon sikerült, pénzt takaríthat meg, a gazdaságtalan csatornák elapasztásával.

Az online marketing elemzéssel nemcsak azt tudja egyértelműen kimutatni, hogy valami működik, vagy nem működik, hanem azt is, hogy miért. És ezzel a „miért”-el meggyőzheti az embereket a változtatásról. Ez a legfontosabb dolgok egyike.

2. Alakítsa át az adatokat információvá

Az adatok mára demokratikussá váltak. Régen a statisztikák lassan és kevesek számára volt hozzáférhető, vagy erősen szűrt és részleges változat jutott el a döntéshozókig.

Manapság a legtöbb vállalkozás akár valós időben is hozzáfér az ügyféladatokhoz és a webelemző eszközökhöz.

Marketing adatelemzés használatával növekedő pályára állíthatja a cégét. Kép: Gerd Altmann
Marketing adatelemzés használatával növekedő pályára állíthatja a cégét. Kép: Gerd Altmann

Az Ön cége vajon él az adatokból kinyerhető információval?

Tapasztalatunk szerint a legtöbb cég ugyan gyűjt adatokat anélkül, hogy bármi különösebben hasznosat kezdene velük. Mondjuk, tudja, hány látogatója volt – de mást alig.  Rosszabb esetben nem érti mi mivel áll összefüggésben, vagy nem ismeri fel, vagy hiányosan félreértelmezi, és előnytelen döntéseket hoz.

Az adatokon alapuló marketing elemzés választ adhat a főbb döntések előtti kérdésekre. Ezekkel a válaszokkal olyan döntéseket hozhat, amelyek megérzések helyett tényeken alapulnak.

3. Hasonlítsa össze és kibontakozik a folyamat

Az Analytics segítségével egy lépéssel tovább léphet, és összehasonlíthatja az adatokat mennyiségre, időszakra számos egyéb szűrővel Például:

  • Hogyan alakult a fizetett keresésből (Google AD Search), a hírlevelekből, a Facebookról vagy organikus keresésből (SEO) származó bevétele?
  • Voltak-e különbségek a demográfiai adatok között generált bevételek között?
  • Hogyan alakult ki a ROI a különböző kampánytípusok és csatornák között?
  • Mennyit termelt a kampánya az első eladásból származó bevételből a teljes ügyfél-élettartamra vetítve?
Hasonlítsa össze és kibontakozik a folyamat. Kép: Csaba Nagy
Hasonlítsa össze és kibontakozik a folyamat. Kép: Csaba Nagy

Rendkívül izgalmas, változatos a kép

Az Ön hirdetési kampányai, tartalommarketingje, gyakorlatilag minden marketing tevékenysége szerves egészet alkot, nem lehet szétszálazni egzaktul. De talán nem is kell. Ha megérti az összefüggéseket kiszűrheti a nem releváns információkat, és meghozhatja a legjobb döntéseket céljai eléréséhez.

Marketing adatelemzés használatával növekedő pályára állíthatja a cégét

Az adatok önmagukban persze csak számok. Előnyhöz akkor jut, ha ezeket az adatokat arra használja, hogy marketingtevékenységeit arra fordítsa, ami működik, és kivonja onnan a pénzét, ami csak visz, de nem hoz.

Győződjön meg róla, hogy jó minőségű, friss adatokkal rendelkezik

Csak jó minőségű adatokkal lehet hasznos elemzési eredményeket elérni . Az 5 évvel ezelőtti adatok nem relevánsak – többnyire hiányosak már.

Mástól vett adatokkal dolgozni sem biztos, hogy jó ötlet – hiszen azokat az adatokat más szempontok és célok miatt gyűjtötték.

Minden cég egyedi, így az adatai is azok. Ami máshol működött, nem biztos, hogy Önnél is fog. Esetleg összehasonlítás alapnak jó, de másra biztos nem.

Ahhoz, hogy az adatok jó minőségűek legyenek, a következőknek kell lenniük:

  • Friss, lehetőleg jelenleg is gyűjtés alatt levő
  • Átfogó, hiányosságok nélküli
  • Olyan pontos, amennyire az adatelemzés megkívánja
  • Az elemzés szempontjából releváns, azt és úgy méri ami fontos nekünk

A marketing elemzésnek mindig célorientáltnak kell lennie, ezért az utolsó pont a legfontosabb. Felhasználhat régi vagy hiányos adatokat, ha óvatosan kezeli őket – de ha az adatok nem relevánsak kampánya igényei szempontjából, inkább hagyja ki őket.

A marketing elemzés akkor jóslás is?

Igen, nem pont úgy, ahogy a legtöbben elképzelik. Már nem elég tudni, hogy mi történt a múltban, de még azt sem, hogy mi történik a pillanatban (bár a valós idejű elemzés fontos). A leghatékonyabb marketing érdekében az is fontos, hogy megjósoljuk, mi fog történni a jövőben.

Szerencsére ehhez nincs szükség kristálygömbre – a prediktív analitika segíthet a jövőbe tekinteni. Ezek az eszközök konkrét adatokat és múltbeli trendeket használnak annak meghatározására, hogy milyen eredményekre számíthat.

A prediktív elemzés segítségével megválaszolhatja például az alábbi kérdéseket:

  • Milyen típusú tartalmakat állítsunk elő a jobb konverzióért?
  • Milyen SEO kulcsszavak mennyi potenciális látogatót vonzanának?
  • Hogyan támogathatja egy hírlevél kampány a remarketing kampány eredményét?
  • Mennyi bevételre tehetne szert egy új piacon, egy új területi bővítéssel?
  • Több befektetett pénz mellett jobb eredményeket érne el egy PPC kampány?
  • Jól működne egy keresési marketing kampány egy újabb célcsoportra is?

Nem kell túl bonyolultnak lennünk a prediktív elemzésekkel, de ha rászánunk egy kis időt, az segíthet eldönteni, hogy az, amit csinálunk, működik-e vagy sem. Végezzünk A/B teszteket, számoljunk szimulációkat.

Minden marketing projekt egy folyamat. Kép: Buffik
Minden marketing projekt egy folyamat. Kép: Buffik

“Ne csak a legnagyobb fát öntözze” – Jó érzés az erősségekre összpontosítani, de ne álljunk meg itt.

Ugyanannyit tanulhat meg, ha odafigyel arra, hogy marketingtevékenységei hol maradnak el a konkurensekétől. Ha az eladások hirtelen visszaesését tapasztalja, meg tudja magyarázni bármi az elemzéséből, hogy miért? És mit kell tenni, hogy a káros folyamat visszaforduljon?

Amikor változtatásokat hajt végre, ne felejtse el folyamatosan gyűjteni és elemezni az adatokat, hogy észrevehesse a hatást, bármerre is mozdul a képzeletbeli mutató.

Minden marketing projekt egy folyamat.

A marketingelemzés segít meghatározni, hogy a folyamat során hová kell irányítania a figyelmét, és meghatározhatja a vállalkozása számára megfelelő marketingmixet, vagy akár az célcsoportokat és az üzeneteket is. Ne felejtse el követni az elemzés bevált gyakorlatait:

  • Adja meg azokat a kérdéseket, amelyekre választ kell adni
  • Gyűjtsön jó minőségű adatokat
  • Válassza ki az Ön számára fontos információkat

Marketing elemzés – marketing tanácsadás: néha a kapott válaszok még több kérdést vetnek fel.

Időről időre megismételheti az elemzési folyamatot, és még többet megtudhat a vevőiről és ezt a cége céljai elérésére használhatja.

Ha van olyan kérdése, amelyre a választ pont azért nem látja, mert “nagyon benne van” a cégében, akkor egy külsős marketing tanácsadás segítség lehet.

Miért?

Mert senki nem ismeri olyan jól a cégét, mint Ön, de épp ettől Ön fog tudni a legjobban kérdezni.

This Post Has One Comment

Vélemény, hozzászólás?