Legyen hatékonyabb a SEO: így turbózd fel a keresőoptimalizálást CRO-val.

Szerző:

Dr. Rónay P. Tamás

A SEO azaz keresőoptimalizálás a B2B marketingben és ipari marketingben egyaránt kiemelt szereppel bír. Az más kérdés, hogy kevesen élnek azokkal az optimalizációs lehetőségekkel, amelyek által a SEO a teljes potenciáljával szolgálná a cég és a profit növekedését.

A SEO azaz keresőoptimalizálás a B2B marketingben és ipari marketingben egyaránt kiemelt szereppel bír. Az más kérdés, hogy kevesen élnek azokkal az optimalizációs lehetőségekkel, amelyek által a SEO a teljes potenciáljával szolgálná a cég és a profit növekedését.

Ezért fontos megismerni a CRO-t, azaz a konverzió optimalizálást SEO szempontból.

A CRO egy angol betűszó (Conversion Rate Optimization – konverziós arány optimalizálás), és azt a folyamatot jelenti, amikor az oldalra érkező látogatók viselkedését nyomon kell követni, mérni,és konverzió-fokozó dolgokat megtenni.

Azaz a CRO olyan tevékenységek sorát jelenti, amik révén ugyanannyi látogatótól nagyobb arányú konverzió születik. 

Cikkünk ezt a marketing kifejezést most SEO szempontból járja körül.

A weboldalad az elsők között van, mégsem hozza a várt eredményeket

Most mi a következő lépés? Még több forgalomra törekszel és további tartalmat publikálsz? Még több és jobb backlinket építesz? Vagy továbbra is publikálsz gépiesen, mert valahol azt olvastad, hogy úgy kell, a meglevő tartalom az már biztos jó, hiszen van több tucat cikked –  és közben szidod a konkurenciát, a válságot, meg bármit.

A meglévő tartalmak konverzióra optmalizálása, a CRO, számomra a SEO egyik kedvenc része, ami nemcsak a keresésben elfoglalt pozícióra, hanem a bevételed növelésére is hatással van.

Mit jelent a SEO konverzió optimalizálás?

A konverzió-optimalizálás a weboldalad látogatóinak számának növelését célozza, hogy többet érj el ugyanazzal a forgalommal. Ha a weboldalad magas rangsorolást élvez a keresőmotorokban, de a látogatóid nem maradnak elég sokáig, hogy elolvassák a tartalmad, akkor nem fogsz bevételeket generálni.

Hogyan működik a SEO konverzió optimalizálás?

A CRO célzott munkafolyamat, mely segít abban, hogy a látogatóidat a weboldaladon tartsd, ami több konverziót és végül több bevételt eredményez. Fontos, hogy a látogatókat a tartalom CTA részéig kísérd.  (CTA jelentése: Call to Action, azaz felhívás a cselekvésre) Ez többnyire a végén, vagy a vége felé található, de nincs rá szabály: sok mindentől függhet.

Hogyan működik a SEO konverzió optimalizálás?
Hogyan működik a SEO konverzió optimalizálás?

A látogatók figyelmi szintje jelenleg rendkívül alacsony. 

Az emberek folyamatosan információs áradatban élnek, mindenhol üzenetekkel, értesítésekkel bombázzák őket – korlátozott figyelmükért egyre többen harcolnak. A nem-odafigyelés pszichés védelem az agy részéről, mert feldolgozhatatlan lenne.

A másodlagos konkurencia 

Az átlagos látogató több tucat másik tabbal érkezik a te oldaladra, a telefonja vibrál, esetleg Netflixet néz vagy podcastot hallgat a háttérben. Vagy épp száll fel a buszra, és chatel a barátaival… Mindezeken felül olyan sok tartalom van, hogy ha az oldalad nem ragadja meg azonnal a látogató figyelmét, ha nem mutatja gyorsan az értékét, akkor ők egy pillanat alatt eltűnnek. 

Nehezített terepen mozgunk

Akkor is eltűnik a látogatód, ha a rendkívül jó az oldalad, ám valaki ráír éppen, vagy megszólal a telefonja. Szóval sok ok van, amiről a klasszikus marketing szakirodalom nem tesz említést. Megváltozott az élethelyzet, a figyelmünk rövid. Mindezzel együtt komoly kereskedelmi potenciálról beszélünk, ha el tudunk oda jutni, hogy bízzon az oldalban, a márkádban.

A bizalmat nem kulcsszavakban mérik

Az emberek szkeptikusak: annyi szemét és reklámzaj van az interneten,hogy a látogatók bizalmi szintje bőven mínuszban van, holott még nem is csináltak semmit. 

Ha csak egy kis nyomulást éreznek, vagy bármit, ami kényelmetlennek tűnik számukra, akkor azonnal távoznak. A kereskedelmi harc nem pusztán a figyelemről szól, hanem nagyrészt a bizalomról.

A bizalom egyik feltétele, hogy eljusson hozzá az üzenet. Ha az első benyomás rossz, akkor hiába vagy ékesszóló a második görgetés utáni részben, az már el sem fog jutni hozzá. A CRO csak akkor fog működni, ha megtalálod és kijavítod a hibákat. 

Hogyan csináljunk konverzió-optimalizálást?

Helyes technikákkal és jó megközelítéssel képesek vagyunk a látogatóinkat hosszabb ideig az oldalunkon tartani, ami több konverzióhoz és végső soron több bevételhez vezet. Az idő kritikus tényező, ám nem mindegy, hogyan tekintünk rá. 

Legyen hatékonyabb a SEO: így turbózd fel a keresőoptimalizálást CRO-val
Legyen hatékonyabb a SEO: így turbózd fel a keresőoptimalizálást CRO-val

Mekkora különbség lehet idő és idő között!

Mert idő az is, ha keresgél az oldalon, de idő az is, ha megtalálta a cikkünket és figyelmet szán arra, hogy átnézze.De önmagában az oldalon eltöltött idő nem garancia semmire. 

Gyakori hibák és tennivalók

  • Nézzük meg, hogy azon az URL-en, oldalon, ami helyezésben van, pontosan milyen a tartalom? Lehet, hogy egy sima cikk, amelyben nincs is call to action. (Ekkor a látogató köszöni szépen olvasgat és elmegy.)
  • Vagy mennyire olvasó és felhasználóbarát az oldal? – Sok konverziós hibáért a szegényes UX design felel. Meg sem találja, amit keres, csak nyomkod ide-oda.
  • Mennyire érthető és a közönségedhez szóló? Ha tele van szakkifejezésekkel, amelyet nem ért a célpiacod, akkor elhagyják az oldalt. De az ellenkezője is igaz, ha szakemberek a vevőid, nem beszélhetsz félre.
  • Nem arra a kulcsszavakra vagy jó helyen, amely jó konverziót hoz. (Mondok erre egy példát: az ügyfél oldala “falfestés tippek” szóra volt elöl, holott generálkivitelező és nem kreatív háziasszonyokat, hanem építkezőket, házfelújítókat keresett.)
  • Nehezen teljesíthető, vagy mérhető a konverziód. (Példa: azt várod, hogy letöltsön egy 20 oldalas pdf katalógust, majd rendeljen belőle.)
  • Konverzió halmozással összekevered a látogatót (például egy oldalon belül hívjon fel, iratkozzon fel a hírleveledre, töltsön le egy csalianyagot és foglaljon időpontot egy ingyenes webináriumra) 
  • Rossz az ajánlatod – ez nem szorosan vett SEO kérdés, ám marketing szempontból nagyon is az. Ha túl drága, vagy éppen túl olcsó valami az gyanús.

A tennivaló, vagyis a konverzió optimalizálás tehát arra vonatkozik, hogy detektáld ezeket a  hibákat és javítsd ki.

Tesztelés nélkül a CRO nem fog menni!

Mindenképp érdemes tesztelni a változtatásokat, de egyszerre 1-1 dolgot tegyél ( a nagyobb hibák kijavításán túl) tedd félre az eredeti tartalmat és a többit

  • írd újra, tedd előre a lényeget
  • adj neki beszédes címsort
  • tegyél bele képet, videót, táblázatot, gombot
  • Emeld ki jobban a kapcsolatfelvétel, vagy konverzió felhívás mezőt

SEO szempontból gazdagítsd új kulcsszavakkal, amelyeket a konkurens oldalakon fogsz megtalálni. Az a tartalom, amely közvetlenül előtted, vagy mögötted van, milyen keresőkifejezésekre rangsorol még? Mi az üzenete, hosszúsága, típusa?

A legtöbbet a versenytárselemzés során fogsz tanulni, ezt soha ne hagyd ki.

Az organikus forgalom célja a konvertálás

Mit szeretnél végül elérni a keresőből jött, azaz organikus forgalommal? Nyilván az a célod, hogy konverziót hajtson végre, hiszen ez illeszkedik a marketing tervedhez és végső soron ebből lesz a bevételed is.

A SEO nem arról szól, hogy ma kitalálunk valamit és abból egy hónapon belül magas organikus elérésű oldal lesz és azonnal dőlni fog a pénz. Aki ezt igéri, ott valami nem stimmel. 

Azonban, ha elkezdjük a SEO-t közép és hosszútávon statégiai eszköznek tekinteni, akkor képesek vagyunk olyan tartalmakat létrehozni, amivel értéket adunk a látogatóknak és a Google-nak. 

A tartalom “romlandó cikk” – szó szerint

A SEO fontos része pedig az, hogy a meglévő tartalmakat kell frissíteni és optimalizálni a weboldalunkon, hogy több érdeklődőt konvertáljunk látogatóvá és a látogatókból bevétel is származzon.

A tartalmi optimalizálás

Bizalmat sokszor a long-tail keresőszavakkal építhetsz fel, melyek szerepe lehet a bizalomépítés, vagy márkaépítés is, nem pusztán a direkt eladás.

A folyamatos SEO munka nem csak a tartalom létrehozásáról szól, hanem arról is, hogy a tartalom eladja a terméket vagy szolgáltatást. 

Ne feledd, nem elég ismerni a technikai SEO-t, a linképítés fortélyait, sőt az sem elég, ha az oldalad az első a rangsorban, de nem ad el, az pénzégetés. 

A jó B2B marketing ügynökség nem csak tartalmat készít, hanem olyan tartalmat, amivel el is tudsz adni, vagy az értékesítéshez valamilyen módon hozzájárulni. Ekkor éri meg igazán mindaz, amit online marketingre fordítasz.

Összefoglaló kérdések

Mit jelent a SEO konverzió optimalizálás? – a CRO nem csak arról szól, hogy magasabb rangsorolást érj el a keresőmotorokban, hanem arról is, hogy az organikusan szerzett látogatóid által több és jobb  konverzióhoz és végső soron több bevételhez juss.

Hogyan változott a látogatók viselkedése? – Az átlagos látogató figyelme rendkívül alacsony, és sok tartalom verseng a figyelméért. Ezenkívül a látogatók szkeptikusak, és folyamatosan keresik a csalásra figyelmeztető, gyanús jeleket. Ezen felül “lusták is“ annyira, hogy ne tegyenek különleges erőfeszítéseket érted.

Mikor éri meg a SEO konverzió optimalizálás? – Ha tartalom eladja a terméket vagy szolgáltatást. Hiteles, márkát építő hangod és kiemelkedik a célcsoport számára a reklámzajból. Akkor éri meg, ha a webhely organikus forrásból származó bevétele növekedésnek indul és százalékos arányban, és/vagy összegszerűen nagyobb lesz, mint optimalizálás előtt.

Ezeket a cikkeket olvasta már?

ipari beszerzések, beszállítói marketing támogatása

A beszállítói marketing és a fogyasztói marketing 9 különbsége

A beszállítói marketing és a fogyasztói marketing alapjai azonosak, de teljesen más mintákra építenek. Számos olyan különbséget találni közöttük, amelyeket muszáj figyelembe vennie a marketinges szakembereknek (vagy a marketingért felelős ...

Tovább olvasom

Kép: Hogyan segíthet a ChatGPT a kisvállalkozásodnak?

Hogyan turbózhatod fel a vállalkozásodat a ChatGPT-vel akár tízszeres hatékonyságra?

A mesterséges intelligencia (MI) rohamos fejlődése lenyűgöző lehetőségeket tár fel a kisvállalkozások számára, és a ChatGPT, a mesterséges intelligencia által vezérelt szövegalkotó eszköz kiemelkedő szerepet játszik ebben a forradalomban. Hogyan ...

Tovább olvasom

B2B marketing trendek 2024-ben - a 3+1 legfontosabb változás

B2B marketing trendek 2024-ben – a 3+1 legfontosabb változás

A B2B marketing speciális AI megoldásokkal gyarapodik 2024-ben. Jelenleg három fő trend forgatja fel a hagyományos, vállalatok közötti marketing stratégiákat. Ez nem csupán a szokásos piaci változásokról szól; alapvető átalakulásokról ...

Tovább olvasom