A SEO kifejezések ismerete hatékonyabbá teszi az Ön cége vezetését is. A különös, gyakran idegen kifejezések egész sora okozhat tanácstalanságot a megbízók és a laikusok számára egyaránt.
Ha Ön is azok közé tartozik, akik szeretnének jobb helyezést elérni a keresési találatok között, de fogalma sincs, merre induljon neki, vagy egyáltalán, miért beszél egy SEO szaki DA-ról, DR-ről meg CTR-ről, ez a cikk Önnek készült!
A SEO önálló szakmává vált húsz év alatt, saját szakmai kifejezésekkel
A keresőoptimalizálás világában sok olyan, elsőre érthetetlen angol szakkifejezés van, amelyek egy részére még magyar szó sincs, hiszen egy alapvetően angolszász nyelvterületen kialakult szakmáról beszélünk.
Ezeknek a fogalmaknak a jelentése segít kiigazodni akár egy élőszavas, akár egy szoftveres audit nyomán. Mi ez és mire való, seo szakszótár és magyarázat dióhéjban.
Cikkünkben a leggyakoribb SEO kifejezésekről írtunk, hogy mi mit jelent és miért fontosak.
A SEO kifejezések négy csoportra bonthatók
Négy fő csoportot különböztettünk meg a „lexikon” összeállítása során, a könnyebb átláthatóság érdekében – ugyanis a gyakorlati munka során, ha hozzáértő kezek végzik, megvalósul a szinergia.
Emellett a nagyobb kampányokat rendszerint nem is „egyszemélyes ügynökségek” viszik végig, hanem különböző területek szakemberei egyesítik erejük. Fontos tehát tudni, mi tartozik egy technikai SEO-t végző ember feladatköréhez és mi az, amit a tartalommarketinges csinál.
Az egyes mini szócikkek ábécé sorrendben követik egymást, de a használhatóság kedvéért súlyoztuk is azokat:
- az [1]-es számot viselő kifejezések a legfontosabbak, amelyeket minden vállalkozónak és cégvezetőnek ismernie szükséges, akkor is, ha egy percet se foglalkozik SEO-val vagy tartalommarketinggel.
- a [2]-es számot kapott szakkifejezések minden nagyobb vállalat számára létfontosságúak, ám a kezdő cégek számára is fontosak lehetnek.
- a [3]-as számot azok a szakkifejezések kapták, amelyek inkább csak a szakembereknek lényegesek.
Alapvető technikai SEO szakkifejezések
Algoritmus frissítések / Algorithm Updates 2
Szinte mindig a Google-ra gondolunk, amikor algoritmus frissítésekről beszélünk. Évente több is van, a nagyobbaknak nevet is adnak Panda, Pingvin, Kolibri, Mobilegeddon, stb. A legtöbb ilyen frissítés olyan csekély, hogy teljesen észrevétlen marad évente több tucat is lehet.
Alkalmanként azonban a keresőmotor jelentős algoritmus-frissítéseket bocsát ki, amelyek jelentősen befolyásolják a találati listákat. Alapvetően ez csak azt jelenti, hogy valami megváltozott abban, ahogyan a Google nézi és rangsorolja a webhelyeket.
Deindexálás / Deindexed 1
Ez arra utal, hogy egy webhelyet különféle okok miatt – általában az irányelvek megsértése miatt – kizárnak a keresőmotor indexéből. Súlyos Google büntetés, mely szólhat egy időre, de akár végleg is.
Domain Authority (DA) jelentése 2
A Domain Authority egy mérőszám, amelyet a Moz hozott létre annak jelzésére, hogy egy webhely milyen rangsorolással rendelkezik.
Domain Rating (DR) jelentése 2
Ez egy domain szintű Ahrefs mérőszám, mely egy 100 pontos skálán mutatja meg egy webhely backlink profiljának erősségét a többihez képest.
Feltérképezhetőség / Crawlability 3
Ez arra utal, hogy a keresőpókok milyen jól tudják követni a webhelyén található hivatkozásokat, hogy minden olyan oldalt bejárjanak, amelyek fontosak.
Google Analytics 1
Egy ingyenes webhelyelemző program, amely információt ad arról, ahogy a látogatók interakcióba lépnek a webhellyel. Viselkedés, forgalmi források, célok, kereskedelmi adatok, stb.
Google Search Console 1
Egy másik ingyenes program a Google-tól, korábban Webmestereszközök néven futott. A Search Console megmutatja a webhely teljesítményét a kereső szempontjából: az adott teljesítmények, lekérdezések, hibák mutatása és összehasonlítása meghatározott időszakokkal. Összekapcsolható az Analytics szolgáltatással.
Indexálás / Indexation 1
Ez arra utal, hogy a keresőmotor hogyan térképezte fel és katalogizált egy webhelyet.
Keresőbotok, botok / Bots 1
A crawlereknek (csúszómászó) vagy spidereknek (pókok) is nevezett robotok információkat kérnek le a webhelyekről. Rendszeresen bejárják az indexelhető helyeket, oldalról oldalra. Amit a keresőben látunk az az esetek nagy többségében nem valós idejű tartalom, hanem a beindexált és tárolt rész.
Az, hogy egy webhelyet milyen gyakran jár be a kereső, azt a Search Console-ban lehet beállítani. Mivel a weboldalak nagy részénél nem frissül percről percre a tartom, a kb. heti rendszerességű indexálás elegendő.
Ez alól természetese kivételek a híroldalak, vagy online portálok, ahol gyorsan kell követni a változásokat.
Manuális büntetés 2
A Google a Search Console-on keresztül értesíti Önt a kézi büntetésről. A kézi büntetés (a Google által hivatalosan kézi műveletnek nevezik) különbözik az algoritmikus problémától. (Ha többet szeretne megtudni a különbségről, olvassa el a Google büntetések és a helyreállítás teljes listája című részt).
Manuális büntetés esetén lehetősége van kijavítani a problémákat, és felülvizsgálati kérelmet küldeni a Google-nak.
Mobil-első indexelés / Mobile-first indexing 2
Ez az új módszer, amellyel a Google indexel egy webhelyet. Először a mobil verziót térképezik fel és indexelik.
A mobil nézet lett a találati sorrend alapja, így a mobilos felhasználói élmény kiemelt szerephez jut. Ha csak asztali verziója van, akkor ez lesz indexelve.
Page Authority 2
A Page Authority egy mérőszám, amelyet a Moz hozott létre, hogy megjósolja, hogy egy oldal milyen pozícióban fog helyezkedni.
PageRank 2
A PageRank a Google módszere egy webhely fontosságának mérésére. Ez ma már nem nyilvánosan elérhető mérőszám, de egykor bárki számára elérhető volt.
Robots.txt 2
Ez egy szöveges fájl, amely utasításokat ad a keresőmotoroknak. Általában arra használják, hogy blokkolják a botokat a webhely bizonyos területeiről.
URL minősítés / UR / URL rating 2
Oldal szintű mérőszám: Ahrefs-mutató. Egy 100 pontos skálán mutatja az oldal linkprofiljának erősségét. Minél nagyobb a szám, annál erősebb az oldal linkprofilja.
A skála logaritmikus, ami azt jelenti, hogy sokkal könnyebb egy oldal UR 20-ról UR 30-ra, mint UR 70-ről UR 80-ra. A belső és külső hivatkozásokat egyaránt figyelembe veszi.
Webhelytérképek / sitemaps 1
A webhelytérkép megmondja a keresőmotornak, hogyan juthat el az összes feltérképezni kívánt oldalához. Rendszeresen frissíteni kell és feltölteni a Search Console-ra.
XML oldaltérkép / XML sitemap 1
Ez arra szolgál, hogy tájékoztassa a keresőmotorokat az összes oldaláról, és arról, hogy hol találhatók.
Alapvető SEO szöveg szakkifejezések
404-es oldal 1
A 404-es HTTP-válaszkód olyan oldalt jelez, amely nem található.
Alt Címkék / Alt Attribútumok / Alt Tags 2
Az Alt egy attribútum, amelyet a kép leírására kell használni. A képernyőolvasók alt attribútumokat használják a kép leírására a látássérült felhasználók számára. Úgy érdemes megírni, hogy minden képnek legyen egyedi leírása és értelmesen, kulcsszavakat beletéve jelenhessen meg.
Nem kell hosszú, 5-6 szó elegendő, lehet ékezetesen, rendesen írni. Ne keverjük össze a descriptionnal, ami a kép hosszabb leírása. Ezt vagy figyelembe veszi a kereső, vagy nem.
A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy ha a kép már file szinten (ékezet nélkül és kötőjellel írt) optimalizált nevet kap és az alt tag ki van töltve rendesen, az elegendő.
Árva oldal / Orphan page 2
Olyan oldal, melyre nem mutat belső link.
Céloldal 1
Ezek azok az oldalak, amelyeket a felhasználó akkor keres meg, amikor először keresi fel az Ön webhelyét bármely forgalmi forrásból. Szinte bármelyik oldal lehet céloldal.
Ne keverjük össze a landing page (hirdetési céloldal) kifejezéssel, amely érkeztető oldalt jelent kifelé mutató linkek nélkül, konverzióra optimalizált tartalommal és felépítéssel.
Célteljesülési arány / Conversion Rates 1
Ez azon felhasználók/látogatók százalékos aránya, akik teljesítenek egy adott célt. Ez a cél lehet kapcsolatfelvételi űrlap elküldése, e-könyv letöltése, termék vásárlása stb. A cél az, amit Ön annak állít be. Mérhető lépések sora a végső konverzió, mondjuk a rendelés, vagy a vásárlás felé vezető marketing mintázatban.
Felülvizsgálati kérelem 3
Ha büntetés érte, vagy biztonsági problémák merültek fel, a probléma megoldása után felülvizsgálati kérelmet nyújthat be a Google-nak.
Hivatkozó domainek 2
A linkprofiljában sokkal több link szerepelhet, mint ahány hivatkozó domain, mivel több link is származik ugyanarról a webhelyről.
Keresőoptimalizálás szempontjából nem a linkek száma számít, hanem a hivatkozó domainek relevanciája, minősége és mennyisége. Régebben a linkek kvantitatív mennyisége is besorolási tényező volt, ma már nem.
Horgonyszöveg / Anchor Text 3
Ez a link megjelenő szövege, amely többnyire kulcsszót tartalmaz. Olyan szövegrész, vagy szó, amely(ek)re kattint, hogy egy céloldalra jusson. SEO szempontból a link horgonyszövege lényeges elem.
Kanonikus elem / Canonicals 3
A kanonikus elem megmondja a keresőmotornak, hogy melyik oldalt kívánja eredeti forrásként használni, hogy elkerülje a tartalom megkettőzését. Sokszor használják webshopok, ha például hasonló termékeket visznek fel, ahol csak egy-két tulajdonság tér el.
Kulcsszavak / Keywords 1
Ezek azok a szavak és kifejezések, amelyek egy oldal témáját, egy kép tartalmát vagy a hivatkozásra vonatkozó releváns kifejezéseket jelzik. A keresőbe beírnak, vagy hangalapú keresésnél bediktálnak.
Az oldalon belül a kulcssavaknak kiemelt szerepe van, ezek mutatják meg azt, hogy mennyire releváns egy lekérdezésre az adott oldal – végső soron a helyezését is befolyásolják. A megfelelő kulcsszókutatás SEO szempontból alapvető.
Oldalon belüli SEO / On-page SEO 1
Az oldalon belüli SEO magában foglalja mindazt, amit a webhelyen belül végeznek annak érdekében, hogy javítsák pozícióját a SERP-ben.
Ez lehet tartalmi alakítás, szerver oldali beállítások, fejlesztése, illetve technikai munkák, tömörítés, gyorsítás, indexálás megkönnyítése, stb. Ide tartozik még az oldal tartalmának optimalizálása, a szövegek, blogok, képaláírások, inlinkelések stb.
Oldalon kívüli SEO / Off-page SEO 1
A linképítés, prémium cikkek, hivtkozások szerzése az oldalon kívüli SEO művelet, mivel nem igényel közvetlen munkát a weboldallal, viszont mérhető az eredménye. Többek között ezért lehet jól kiszervezni.
Pozíciókövetés 2
Az a SEO gyakorlat, hogy nyomon követik, hogy egy adott időszakon belül hol helyezkednek el a különböző kulcsszavak. A saját tulajdonú weboldalak esetében a jól beállított Search Console mutatja az adott keresőkifejezésre való helyezést és az oldal láthatóságának változásait.
A konkurencia mozgását, változásait, linkjeit, kulcsszavait viszont csak erre specializálódott SEO szoftverekkel tudjuk követni, mint pl. az Ahrefs, a MOZ, vagy a SEM Rush. A pozíciókövetés valódi téttel bír, mivel a kattintások döntő hányadát az első 3 helyezett viszi el.
Semleges horgonyszövegek / Noise Anchors 3
Ezek olyan szavak, mint például „kattintson ide”, „bővebben” stb. Egy egészséges linkprofilban kellenek ilyenek is, ettől életszerű, hiszen sok hivatkozás nem arra épül. hogy kulcsszavakat jelenítsen meg, hanem a felhasználó számára ad iránymutatást teljesen hétköznapi módon.
Ha ezek hiányoznak, az gyanússá válhat, hogy manipulálják valamilyen módon a bejövő hivatkozások számát és minőségét.
Spam oldalak 2
Viccesen szólva minden olyan oldal, ami az Ön weboldala előtt helyezkedik el a találati sorban. Valójában silány tartalmú, reklámmal telezsúfolt, kattintásvadász címekkel megjelenő webhelyeket jelent.
Tört linkek / Broken Links 2
A hibás hivatkozás az, amely egy nem létező tartalomra mutat. SEO szempontból hiba, mert megakasztja a felhasználói élményt. Kiküszöbölhető olyan SEO plugin telepítésével, mely ezeket detektálja és az általunk meghatározott oldalra belső átirányítással megoldja.
Visszamutató hivatkozások/ Backlinks 2
Ez a kifejezés azokra a hivatkozásokra utal, amelyek egy másik webhelyről mutatnak az Ön webhelyére. Az emberek egyszerűen „hivatkozásoknak” is nevezik őket, hivatkozva hivatkozásokra, bejövő hivatkozásokra és bejövő hivatkozásokra.
Alapvető tartalommarketinges szakkifejezések
Duplikált tartalom / Duplicate Content 2
Több okból is előfordulhat ismétlődő tartalom, de általában nem kívánatos. A kanonikus címkék segítségével a keresőrobot megértheti, hol van az eredeti oldal. Ha valaki más oldaláról emelünk ki szöveget forrásmegjelölés nélkül, az jogosulatlan használat.
A duplikált tartalom SEO szempontból nem előnyös. Ha kíváncsiak vagyunk, hogy egy tartalom eredeti-e, érdemes a közepéről 1-2 mondatot bemásolni a kereső ablakába. Ha nem jön rá pontos találat, akkor ez még nem jelent meg sehol, tehát eredeti.
Infografika 1
A képeket és a szöveget egyetlen formátumban tartalmazó infografika a tartalom gyakori és egyre népszerűbb formája.
A kép és a szöveg együttese maradandóbb élményt, jobb megértést eredményez. A száraz adatok vizualizációja szinte külön kifejezési ággá vált. Az infografika sokszor tartalmaz interaktív elemeket, ezzel bevonhatja a felhasználót.
Katalógusoldalak, gyűjtőoldalak, linktárak 3
A katalógusok olyan webhelyek, amelyek más webhelyeket sorolnak fel különböző kategóriákban. Néhányan még mindig értékesek lehetnek, különösen helyi szinten, de vannak olyanok, amelyek egyszerűen spam jellegű gyűjtőoldalak, katalógusok, amelyeknek nincs valódi értéke.
Régebben, mikor csak a linkek mennyisége számított, gombamód elszaporodtak, ma már nem sok van belőlük, mert miért keresne katalógusban bárki bármit is?
Márkaemlítések / Brand Mentions 1
Ha a márkáját hivatkozás nélkül említik meg a tartalomban, akár egy webhelyen, akár a közösségi médiában, akkor ez márkaemlítés. Nyomon követésre érdemes a Google Alert szolgáltatást beállítani, hogy mindig tudjuk, hol és hogyan beszélnek rólunk.
Örökzöld tartalom / Evergreen Content 1
A nem egykönnyen elavuló tartalom örökzöld tartalomnak számít. Vannak olyan témák, melyekről egy jól megírt cikk akár évekig top helyen lehet.
Sarokkő tartalom / cornerstone content 1
A sarokkő tartalom a webhely magja. A webhely legjobb, legfontosabb cikkeiből áll; azokat az oldalakat vagy bejegyzéseket, amelyeket a legmagasabb helyre szeretne helyezni a keresőkben.
A cornerstone cikkek általában viszonylag hosszú, informatív cikkek, akár örökzöld tartalmak is – amelyek a különböző blogbejegyzésekből származó meglátásokat egyesítik, és mindent lefednek, ami egy adott témával kapcsolatban fontos.
Tartalom marketing / Content Marketing 1
A tartalom bármi, amit a felhasználók fogyasztanak a weboldalon, beleértve a szöveget, videókat, infografikákat stb. A tudatosan és jól épített tartalommarketing remek módja annak, hogy értékes linkeket szerezz, a minőség, újdonság, érdekesség természetesen vonzza a linkeket.
A tartalommarketing segíti megérteni a termékedet, szolgáltatásodat, egyfajta edukációs lehetőség is a piac befolyásolása a javadra. Aki jó tartalmat ad, a hiteles és vezető szerepre tehet szert iparágán belül.
Vendégcikkek, vendégposztok / Guest Posts 1
Ezeket a cikkeket olyan valaki írta, aki általában nem azokra a webhelyekre ír, amelyeken megjelennek. A kulcsszavakban gazdag horgonyszövegekkel ellátott, nagyszabású vendégposztok a Google linkekre vonatkozó irányelveinek megsértésének minősülnek.
Mindezzel együtt egy-egy jól megírt, releváns guestpost a minőségi linkszerzés egyik legjobb módja. Kölcsönösen előnyös, hiszen a blog gazdája értékes tartalmat, mi pedig értékes helyről egy-két jó hivatkozást kapunk.
Érdemes keresni a megfelelő helyeket és azt megnézni, mi a közös bennünk és annak az oldalnak a tartalma között? Hogyan lehet relevánsan kapcsolódni ahhoz a tartalomhoz? – utána megkeresni a webhely gazdáját és javaslatot adni, miről írnánk. Aztán vagy elfogadják, vagy nem.
Alapvető linképítési szakkifejezések
Átkattintási arány / CTR, Click-through Rates 1
A CTR annak mértéke, hogy ténylegesen hányan kattintanak a webhelyére mutató linkre, szemben azzal, hogy a webhely hányszor jelenik meg valahol.
Organikus forgalomnál ezt a Search Console-ben lehet megtekinteni a webhely teljesítményénél. Ezt az adatot természetesen a PPC is használja, ott az adott hirdetések teljesítményének fontos mérőszáma.
Bejövő linkek / Inbound Links 2
A másik webhelyről az Ön webhelyére mutató hivatkozásokat bejövő hivatkozásoknak, bejövő linkeknek nevezzük.
Belső hivatkozások / Internal Links 2
Ezek a webhely más oldalaira mutató hivatkozások. Belső hivatkozásai kritikusak a navigáció és a feltérképezés szempontjából. Fontos, hogy a webhely minden oldalára mutasson legalább egy belső link.
Ha nincs ilyen, az megnehezíti az adott tartalom megtalálását, így SEO hiba. A belső hivatkozások, az inlinkek útvonalának megtervezése kereskedelmi és SEO munka egyaránt lehet. Kiépíthetünk ezzel vásárlói útvonalakat, illetve hangsúlyozhatunk tartalmakat.
Dofollow Links („Kövesd” linkek) 3
A linkeket a rendszer automatikusan követi, hacsak nem ad hozzá egy nofollow attribútumot (és esetleg ha a WordPress beépülő moduljai nem írnak felül mindent, hogy nofollowed legyen), és technikailag nincs olyan, hogy dofollow hivatkozás.
Nincs dofollow címke, de az emberek mégis gyakran használják ezt a kifejezést, hogy kihangsúlyozzák, hogy egy követett linkről van szó.
Fizetett linkek / Paid Links 1
A Google irányelveinek megsértése, a fizetett link az, amely pénzért cserébe hivatkozást ad az oldalról. Gyakorlati oldalról tekintve a PR cikkekben lévő hivatkozások értéket adnak az oldalnak és olyan emberekhez juthatunk el így, akikhez talán más módon nem.
Külső hivatkozások / External links 2
Ezek a webhelyről kifelé mutató hivatkozások olyan más webhelyeken lévő tartalmakra, melyek fontosak az adott cikk megértéséhez, illetve lehet hivatkozási forrás, ajánlás is. Egy oldal minőségét a minőségi kimenő linkek is befolyásolják.
Link Céloldal / Link Target page 2
A cél az az oldal, amelyre az adott link mutat. Vannak népszerű céloldalak, olyan tartalmak, melyeket az emberek szívesen linkelnek. És vannak olyan link céloldalak, melyekre külön végeznek linképítést, hogy a megfelelő pozíciót elérjék.
Praktikusan egy kulcsszóra olyan típusú céloldalak kellenek, melyek a legrelevánsabbak keresőkifejezésre. Ezek többnyire tartalmi oldalak, cikkek, blogok, de egyes esetekben termékkategóriák, vagy program letöltési oldalak is lehetnek.
Linkcsere / Reciprocal Links 3
A linképítés egykor elterjedt formája volt a linkcsere, amikor az A webhely a B oldalra hivatkozik, cserébe azért, hogy B visszalinkeljen A-hoz.
A kölcsönös hivatkozások olyan hivatkozások, ahol A B-hez, B pedig A-hoz kapcsolódik. Régebben sokan alkalmazták, ma már nincs túl sok értelme. Ha túl sok oldal egymást linkeli, az mindig spam gyanús.
Linkelő domainok 2
Ez a webhelyre hivatkozó egyedi domainek száma. Ez eltér a linkek bruttó számától, mivel egy domain több linket is adhat.
Linkmegtagadó eszköz / Disavow links 3
Amikor visszautasít egy linket, azzal azt üzeni a Google-nak, hogy nem szeretné, hogy a link a webhelyén szerepeljen. Az elutasító listákat közvetlenül a Google-nak küldheti a Search Console segítségével.
Linkprofil növekedésének üteme / Link Velocity 3
Azt mutatja, hogy az adott webhely milyen ütemben szerez újabb és újabb külső hivatkozásokat. Ennek egyenletessége, illetve növekedése SEO tényező lehet, ám az ellenkezője is igaz, ha az ütem lassú, vagy megáll, az ronthat az oldal organikus teljesítményén.
Ezért kell egyenletes, tartható, természetes ütemben linket építeni, mert a túl sok és túl gyors linkszerzés, majd leállás, esetleg hirtelen sok linkvesztés spam gyanúra adhat okot.
Linkprofil tisztítás / Cleanup 3
Ez általában a potenciálisan rossz/spam jellegű linkek visszautasítására vonatkozik, de utalhat a webhelyekkel kapcsolatos egyéb problémák rendezésére is.
Mivel egy webhely bármikor kaphat toxikus linkeket, érdemes rendszeres időközönként átnézni a linkprofilt és a nemkívánatos hivatkozásokat eltávolítani. Ugyanúgy, ha a link már egy nem létező oldalra mutat, akkor azt az oldalt átirányítani, hogy ne veszítsük el annak az esetleg értékes linknek az erejét.
Második szintű linkek / Second-tier Links 2
Linkek, melyek az Ön webhelyére hivatkozó webhelyekre mutatnak. A cél az, hogy olyan oldalak hivatkozzanak ránk, melyekre sok és jó minőségű, releváns oldal hivatkozik.
A minket linkelő oldalak link profilja közvetetten ugyan, de a mi webhelyünket is erősíti, hitelessé teszi. Ez fordítva is így van, egy spam linkekkel teli oldal, még ha relatíve magas értékű is, nem jó hivatkozásokat ad.
Mélyre mutató linkek, deeplinkek, /Deep Links 2
A mélyhivatkozások olyan hivatkozásokat jelentenek, amelyek a kezdőlaptól eltérő oldalakra mutatnak. Ezek már relevánsabbak az adott keresésekre, specifikusabbak. Webshopoknál a kategóra-alkategória-gyártói szűrő, vagy termékoldal is lehet deeplink.
Mérgező linkek / Toxic Links 1
Ezek olyan linkek, amelyekről feltételezhető, hogy károsíthatják webhelyét. A legtöbbjük jöhet linkfarmról, spam oldalakról. Mivel ezeknek az oldalaknak a linkprofilja szintén hasonló hatalmas mennyiségű szemét, így visszahúzhatják az oldal teljesítményét pusztán azzal, hogy hivatkoznak rá.
A másik káros tulajdonságuk, hogy behivatkozzák, majd megszüntetik a linket, így a kereső felé azt üzenve, hogy az oldalunk sorozatban veszít a népszerűségéből. Úgy lehet felismerni, hogy hirtelen viszonylag sok, nagyobb értékű, ám ismeretlen oldalról kapunk természetellenes linket.
Érdemes minél előbb megtagadni, kitisztítani ezeket.
Nem követett linkek / Nofollowed Links 3
Ha egy rel=nofollow címkét ad hozzá egy hivatkozáshoz, akkor azt kéri, hogy a keresőmotor ne számítsa bele azt a webhelyet, amelyre mutat. Hogy a nofollow linkek számítana-e a helyezésekben való előrejutás során, arról megoszlanak a vélemények.
Mindenesetre a nofollow linkek nem adják át annak az oldalnak az erejét. Sokszor híroldalak, vagy fórumok, blogok kommentjei adnak nofollow linkeket.
Összehasonlító elemzés / Competitive Analysis 1
Ez azt jelenti, hogy egy webhelyet a versenytársakhoz viszonyítva nézünk. A linkkészítők néha versenyelemzést alkalmaznak annak érdekében, hogy azonosítsák azokat a hivatkozásokat, amelyek más webhelyeken megtalálhatók, de a saját webhelyükön nem, és megadják a keresendő linkek listáját.
PBN-ek, linkfarmok 2
A privát bloghálózatok (PBN) kifejezetten SEO célú webhelyek hálózatba kapcsolása. Ha rájön a Google, akkor büntetésre számíthat, illetve minden olyan oldal, melyet linkelnek.
Erősen spam gyanús blackhatter SEO technika, ma már egyre kevesebb van belőle. Természetellenes és nem hiteles, ha lehet, akkor kerüljük.
Rendes, követett linkek / Followed Links 2
A hivatkozásokat a kereső természetesen követi, hacsak nincs rajtuk rel=“nofollow” attribútum a kódban. A „követett” kifejezés arra utasítja a keresőmotorokat, hogy „jóváírják” az általuk mutatott oldalakra mutató hivatkozásokat, hogy ezzel elősegítsék a webhelyek magasabb helyezését.
Sitewide linkek (nincs rá jó magyar szó) 2
Ezek a hivatkozások a webhely minden oldalán megtalálhatók, például a láblécben vagy a bloglistában. Fontos SEO elemek, érdemes a legfontosabb oldalainkat, kulcsszavakat így emelni ki. Az oldal jogi működését mutató linkek, pl, ÁSZF, adatvédelem, vagy impresszum is sitewide link.
(Érdekességképpen a weboldalkészítők is ezt a fajta linket teszik be, hogy lássák, ki készítette az oldalt. Mivel ezekből az adott oldal annyit ad, ahány beindexált URL-lel rendelkezik, így ezzel egyes weboldalas cégek domainja relative nagy DA értékre juthat el.)
Szerkesztői hivatkozás / Editorial Links 2
Ha valaki ad egy linket anélkül, hogy valamilyen módon kérnéd, az egy szerkesztői hivatkozás. Ez mutatja, hogy a tartalmad annyira érdekes és értékes, hogy maguktól is megosztják.
Törött link / Broken link 2
404-es hibának is nevezik, ez egy olyan oldal, amely már nem létezik ott, ahol korábban volt. Ez SEO hiba, melyet megfelelő átirányítással orvosolni kell.
Képek: George Morina, Pexels, Firmbee.com